Zasady efektywnego organizowania pracy w domu.

                                 Drodzy Uczniowie, dobra organizacja pracy stanowi punkt wyjścia do właściwego jej przebiegu. Kiedy zaplanujemy sobie własny harmonogram działań i będziemy go realizować krok po kroku, będziemy osiągać również pozytywne efekty naszej aktywności. Do czasu zawieszenia zajęć szkolnych, rytm Waszego każdego dnia, tygodnia, wyznaczał plan lekcji. To był Wasz harmonogram, który przekazał wychowawca i który realizowaliście każdego dnia. Wtedy też nierzadko zdarzały się komentarze ,,ale mam dzisiaj dużo lekcji”, ,,ale dzisiaj są trudne zajęcia”. Były też i inne opinie "poniedziałek jest fajny, bo mam na 9, mogę dłużej pospać", "w piątek mamy tylko 4 godziny". Po powrocie do domu trzeba było jeszcze odrobić lekcje, coś powtórzyć, utrwalić. To był Wasz rytm dnia. Wyznaczał Wam czas na obowiązki i czas na przyjemności. To trwa nadal, tylko w innej formie. Dom stał się szkołą  i mieszkaniem zarazem. Tu macie się uczyć online z nauczycielami, pod kontrolą rodziców i tu też macie obowiązek odpoczynku.  Wasz harmonogram dnia musi być dopracowany w porozumieniu z Waszymi najbliższymi. Jeśli ktoś z Was czuje, że jej/jego plan dnia nie spełnia oczekiwań, że nie działa jak powinien, bo czujecie się zmęczeni, niezadowoleni z owoców pracy, niezadowoleni są również Wasi rodzice, to najwyższy czas by Wasz harmonogram zmodyfikować. Przeczytajcie sami, a może z rodzicami, wskazówki, które poniżej zamieściłam. Zasady, które przeczytacie nie odnoszą się tylko  do obecnej sytuacji, mogą stać się wskazówką do każdego dnia.

  • Uczę się o stałej porze. Systematyczność sprzyja utrzymaniu koncentracji uwagi i dobrego funkcjonowania poznawczego naszego mózgu. To daje też kontrolę  i bezpieczeństwo, które wpływają na nasze samopoczucie. Dużo osób nie tylko dzieci, lecz  nawet dorośli mierzą się z problemem zwanym prokrastynacją, czyli odkładaniem wszystkiego na później. ,, Zaraz”, ,,za chwilę” to słowa, które są tego wyrazem. Wyznaczenie sobie stałej pory na naukę, pozwoli uniknąć nagromadzenia zaległości.
  • Domownicy zachowują ciszę, ułatwiając mi naukę. Warto tak zaplanować dzień, aby każdy z domowników miał przygotowane ciche zajęcie w czasie na naukę. Należy dostosować swój harmonogram dnia, to sytuacji panującej w domu. Trudno jest się skoncentrować na swoich obowiązkach, gdy inni domownicy zachowują się głośno, bawią się, zajmują się czymś kuszącym ( zabawą, grami, bajkami, filmami).
  • Chowam przedmioty, które mnie rozpraszają. Stanowisko pracy powinno być uporządkowane i pozbawione wszelkich rozpraszaczy, gdyż nasz umysł powinien być skoncentrowany tylko na jednym zadaniu. Robienie wielu rzeczy naraz tylko osłabia naszą koncentrację i sprawia, że nauka jest nieefektywna. W czasie nauki korzystając z urządzeń ekranowych, telefonów, komputerów, tabletów, musimy zadbać, żeby inne funkcje naszych urządzeń nie zakłócały nam pracy. Należy zadbać   o wyłączenie powiadomień komunikatorów, portali społecznościowych i gier.
  • Robię listę treści do nauczenia. Tworzę listę wszystkich rzeczy do nauczenia i do zrobienia. Lista zadań do realizacji sprawia, że nasze wyobrażenie obowiązków na dany dzień nabiera realnych kształtów. Zadań nie jest nieskończenie wiele. W trakcie realizacji zadań, skreślam te, które już wykonałam/wykonałem. To sprawia, że widzę postęp własnej pracy a to wpływa motywująco na mnie, gdyż  widzę, że wyznaczony  cel jest możliwy do osiągnięcia.
  • Robię krótkie przerwy podczas nauki. Zbyt długa przerwa powoduje rozprężenie i niechęć do powrotu do pracy. Możemy zastosować technikę zarządzania czasem zwaną Pomodoro. Ta technika opracowana przez Francesco Cirillo, zawdzięcza swoją nazwę minutnikowi kuchennemu w kształcie pomidora. W myśl tej techniki najefektywniej pracujemy w 25 minutowych przedziałach czasowych, które przedzielone są 5 minutowymi przerwami na odpoczynek.
  • Myślę pozytywnie, wierzę, że mi się uda. Nastawienie do zadań, które mamy do realizacji jest bardzo ważne. Jeśli będziemy przekonani, że coś jest za trudne, za nudne, że sobie nie poradzimy, osłabiamy naszą motywację do działania. To może zrodzić silną niechęć, stres. Obniżony nastrój spowoduje, że nasza pamięć i logiczne myślenie będzie osłabione.
  • Nagradzam się za realizację zadań. Po zakończeniu zadań, muszę zaplanować dla siebie jakąś nagrodę, np. ulubiona gra, film, spacer. Ważna tu jest kolejność, najpierw wysiłek, później nagroda.                    

                                                                                                Opracowała: Anna Rumianowska, psycholog szkolny